Napköziotthonos Óvoda, Eger, Tavasz u. 1.
Az Óvoda Weboldala
Óvodánk adottságai
Óvodánk, 1976 májusától üzemel a felsővárosrészen.
A kétszintes épületünk felső szintje eredetileg is óvodának épült, az alsó szintje bölcsődének - mely, 1990. február 01-től óvodai csoportszobaként funkcionál.
Jelenleg 8 működő homogén óvodai csoportunk van, korosztályonként . két-két párhuzamos csoporttal . mini, kicsi, középső, nagy. A gyermeköltözőink, illetve gyermekmosdóink az uniós szabványoknak megfelelően átalakultak, megszépültek, felújítottak, az óvodai korosztálynak megfelelően.
1990 szeptemberétől sikerült kialakítanunk a tornaszobánkat, amely nagyban segíti a gyermekek egészséges mozgásfejlődését, testedzését . hiszen modern mozgásfejlesztő eszközökkel felszerelt. Mivel nevelőtestületünk nagy létszámú: nevelőtestületi szoba, könyvtárral felszerelve segíti a munkánkat . a felkészüléseinket, valamint értekezleteink helyszíne is.
Óvodánk épületében egy lakás is van, mely bérbe van adva: ez szolgálja az óvodánk épületének és udvarának éjszakai biztonságát is.
Az óvodánkban működő főzőkonyhánk, - mely napi 350 adag kiszolgálására képes . szintén a közelmúltban került felújításra, és megfelel a HACCP élelmiszerbiztonsági rendszernek. Az óvodánkban járó gyermekeinken és dolgozóinkon kívül a szomszédos Benedek Elek óvodának is főzünk, valamint 30 fő vendégebéd kiszolgálását is végezzük.
Óvodánk berendezési tárgyai a 3-7 éves korú gyermekeknek megfelelnek, szolgálják a gyermekek kényelmét, biztonságát, fejleszthetőségét.
Megfelelnek testméreteiknek, biztosítják egészségük megőrzését, lehetővé teszik mozgás-és játékigényük kielégítését. A gyermeki tevékenységekhez (játék, munka, tanulás) szükséges eszközeink rendelkezésünkre állnak, illetve folyamatosan bővítésre kerülnek a költségvetésünk lehetőségei és pályázati nyereményeink alapján.
Óvodánk udvara nagy, tágas .U. alakban határolja az épületünket, és jó lehetőségeket biztosít a gyermekek tartalmas udvari életének kialakításához. 4 homokozója, 3 csúszdája, 7 mászókája és még az óvónők ötleteire bízott tevékenységekhez a nagy betonos és a hatalmas füves rész is kihasználható. Az udvari pancsolónkat hordozható kinti zuhanyzókkal használjuk vízfürdőzésre. A fedett terasz biztosítja a levegőzést gyermekeink számára esős időben is.
Az udvarunkon található játékaink között vannak természetes anyagból készültek és vannak mozgathatók (ház, mászóka, csúszda), melyet a gyermekeink nagyon kedvelnek és megfelelnek az EU-s szabványoknak.
Óvodánk hangulatos, otthonos, esztétikus . mely nem csak az újonnan beszerzett eszközeinknek . hanem a sok szobanövénynek, az óvónők ötleteinek, dekorációjának is köszönhető. Az óvodánkban található színek, formák, anyagok harmóniájára figyelünk, hogy a hozzánk járó gyermekeink barátságos, kellemes környezetben, jól érezzék magukat.
Személyi feltételeink
Óvodánknak - a közoktatási intézményen belüli közössége . a nevelőtestület, melynek vezetője az óvodavezető tagjai az óvodapedagógusok.
Az óvodavezető az intézmény egyszemélyi felelőse, törvényes működtetője. Főiskolai, illetve vezetőpedagógusi diplomával rendelkezik, mely megfelel a pályáztatás feltételeinek.
A nyolc óvodai csoportunkban 16 fő főiskolát végzett óvodapedagógus neveli, fejleszti a hozzánk járó gyermekeinket.
Óvodapedagógusaink közül:
- fejlesztőpedagógusi végzettséggel 2 fő
- minőségirányítási, minőségbiztosítási végzettséggel 2 fő
- tanügy-igazgatási, vezetőpedagógusi végzettséggel
3 fő rendelkezik, mely egyben szakvizsgát is jelent.
Nevelőtestületünk tagjai az alábbi szakirányú továbbképzéseken vettek, illetve vesznek részt:
- komplex vizuális nevelés 3 fő
- számítástechnikai ismeretek 5 fő
- komplex ökológia, környezetvédelem 3 fő
- műsorkészítés ünnepkörökhöz kapcsolódva 2 fő
- logopédiai alapismertek 4 fő
- gyermek .és ifjúságvédelem 1 fő
- érzelmi nevelés 2 fő
- tánc- és drámapedagógia 2 fő
- prevenció és mozgásfejlesztés 2 fő
- mozgásterápia tanulási nehézségek megelőzésére a Delecato módszer alapján 2 fő.
Nevelőtestületünk szakmai sokszínűsége, folyamatos ön- és továbbképzése záloga annak, hogy gyermekeink egyéni képességeiben rejlő tehetségének, illetve hátrányainak felzárkóztatásában a segítségére legyen.
Óvodánk működését az óvodapedagógusok tevékenységét az óvodában dolgozó nem pedagógus alkalmazottak munkája segíti. Számuk:
- 8 fő óvodai dajka - szakmunkás bizonyítvánnyal.
- 2 fő kisegítő dolgozó - szintén szakmunkás bizonyítvánnyal akiknek tevékenysége közvetetten hat gyermekeinkre.
Óvodapedagógusaink nevelő munkájuk során igazi partnerként támaszkodnak óvodai dajkáikra. Közvetlen mintával, példaadással segítői a nevelőmunka minél hatékonyabb megvalósításában.
A főzőkonyhánk alkalmazottai:
- 1 fő ügyviteli dolgozó - élelmezésvezetői végzettséggel
- 1 fő szakácsnő - szakmunkás bizonyítvánnyal
- 3,5 fő kisegítő dolgozó - akik segédkeznek a nyersanyagok előkészítésében, a tízórai, ebéd, uzsonna elkészítésében, tálalásában, valamint az étkező, tálaló és főzőedények mosogatásában.
Főzőkonyhánk alkalmazottai gondoskodnak a napi kiszolgált adagok megfelelő mennyiségéről és minőségéről. Biztosítják az évszaknak megfelelően az egészséges táplálkozáshoz szükséges alapanyagokat, a napi háromszori étkeztetéshez. Mivel lehetőségeink adottak: az étkeztetésében egészségügyi problémákkal küzdő gyermekeket is nagy odafigyeléssel vállaljuk.
A város szakszolgálati intézményéből a mi óvodánkban 1 fő logopédus fejleszti a hozzánk járó és beszédproblémákkal vagy hangzókiejtéssel küszködő gyermekeket.
Mivel személyi ellátottságunk biztosított, óvodánk sokszínűségét az előbbi sorokban megjelenítettük . a sajátos nevelési igénytől kezdődően . az átlagosig, lehetőségünk van minden hozzánk járó gyermekből a maximum kihozatalára.
Óvodánk Szakmai Programja
Óvodánkban az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjára épülő helyi óvodai programunk szerint dolgozunk, melynek címe: "Így dolgozunk mi".
Elveink és céljaink - a játék elsődlegességét szem előtt tartva:
- a gyermekközpontúság
- a képesség- és személyiségfejlesztés
- az anyanyelvi nevelés
- a környezeti nevelés és
- az egészséges életmódra nevelés
A gyermek játéka létforma, fejlődésének az alapja, mely az egész nevelési folyamatunkban is fontos, kiemelt helyet kap.
Mini- és kiscsoportban, kezdeményezés formájában nyújtunk ismereteket az őket körülvevő világról, változatos, színes eszközökkel, tevékenységekkel (mesék, mondókák, versek, dalok).
Középső- és nagycsoportban már hangsúlyt fektetünk a zökkenőmentes iskolakezdés megalapozására.
Napi 1-2 irányított foglalkozással, (melynek időtartama maximum: 20-30 perc) az ismeretek nyújtásán túl fejlesztjük:
- a koncentrált figyelmet
- az emlékezetet
- a feladatértést
- a feladattudatot
- a kifejezőkészséget
- az összerendezett mozgást
- a fizikai állóképességet
Természetesen szem előtt tartva egyéni képességeiket, fejlődési ütemüket, (az egyén fejleszthetőségének a biztosítását).
Ezeket a fejlesztendő területeket a következő foglalkozásokon valósítjuk meg:
- vers-mese
- ének-zene, énekes játék
- rajz, mintázás, kézimunka
- mozgás
- külső világ megismerése
- környezetismeret
- matematikai ismeretek
Munkánk hatékonyságát fokozzák és segítik az óvodánkban működő:
- logopédiai foglalkozások
- az alapozó terápiás mozgásfejlesztések
- valamint a fejlesztőpedagógusok tevékenysége
Kiváló kapcsolatot ápolunk a különböző szakszolgálatokkal, intézményekkel:
- Nevelési Tanácsadó
- Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság
- Bükki Nemzeti Park
- Életfa Környezetvédő Szövetséggel
Az óvodánkba járó gyermekek életét, fejlődését, mindennapjait a következő egyéb szolgáltatásokkal is gazdagítjuk:
- úszásoktatás
- táncoktatás
- zenés torna
- Agria tánc
- táboroztatás, kirándulások
- hittan
- nyelvoktatás (szülői igény szerint)
- rendszeres bábelőadások
- táncház
Szakmai programunk, szolgáltatásaink széles skálája biztosítja gyermekeink számára az iskolai tanuláshoz szükséges képességek megalapozását.
Elsők között fogtunk hozzá a Helyi Óvodai Programunk elkészítése után az IMIP-unk elkészítéséhez.
Előzmények: A közoktatásról szóló törvény, minden közoktatási intézmény számára előírta a minőségirányítási program elkészítését. Nagyobb felelősséggel ruházva fel az intézmény vezetőjét, aki egy személyben felel az ellenőrzési, mérési, értékelési és minőségbiztosítási rendszerének a működtetéséért.
Nevelőtestületünk összeszokott, stabil közösség. Akármilyen nehézségekkel találkoztunk, szembe eddig mindig együtt oldottuk meg, s képesek voltunk a közös feladat a közös cél megvalósítására.
A 2001/2002-es nevelési év elején elhatároztuk, hogy megkezdjük saját minőségfejlesztési rendszerünk kiépítését. Elköteleztük magunkat a partnerközpontú rendszer kiépítésére. Először is megismerkedtünk a minőségfejlesztéssel, fogalmakkal, elvárásokkal. Szakmai ráhangolódás után megalakítottuk a TEAM-ket, s megkezdtük közös munkánkat. Kidolgoztuk a minőség fogalmát, mely a következőt jelenti számunkra:
- Küldetésnyilatkozatunkban fogalmaztuk meg céljainkat:
- Az óvoda - 3 éves kortól az iskolai élet megkezdéséig - a gyermekek nevelési színtere
- A gyermekeket az óvodába lépés pillanatától kezdve nyugodt, szeretetteljes légkör vegye körül
- A hozzánk járó gyermekek önmagukhoz képest maximálisan fejlődjenek az itt eltöltött évek során
Elvégeztük a Nyitott Önértékelést, feltártuk külső-belső partnereinket. Óvodánk - külső partnerei:
- a szülők
- az iskolák
- a Fenntartó
- a logopédus
- a Nevelési Tanácsadó
Belső partnereink:
- a gyermekek
- a vezető
- az óvodapedagógusok
- valamint óvodánk technikai dolgozói
Megvizsgáltuk partnereink igényét, az összegzése után meghatároztuk céljainkat, prioritásainkat. Intézkedési tervet készítettünk, kulcsfolyamatok kidolgozása által.
Eddigi kulcsfolyamataink:
- a kommunikációs tábla alkalmazása
- a belső kapcsolattartás erősítése
- az ünnepek kiszélesítése 4-4 csoport bevonásával
- közösségfejlesztés - ünnepek, kirándulások során
- nyílt hét szervezése
- a gyermeknap óvodai szinten való megtartása
- az óvodánkba járó gyermekek értékelési rendszerének működtetése (mely a Kulcsár Mihályné által kidolgozott komplex mérés szerint történik. Célja a meglévő képességek mérése, illetve annak hiánya, az iskolába lépéshez szükséges fejlettség elérése az eredményes tanulás érdekében
Nevelőtestületünk az "Így dolgozunk Mi" helyi óvodai nevelési programunk szerint dolgozik.
Célmeghatározásainkat mindig a közös gondolkodás, a közös döntéshozatal előzi meg, melynek célja: munkánk minőségi javítása.
Minőségfejlesztésünk közös munka, így működik jól, hiszen elfogadjuk, magunkénak érezzük, hiszen saját magunk hoztuk létre.
Kapcsolatrendszerünkre jellemző a nyitottság, érdeklődés. Fontos számunkra a kapcsolatrendszer építése, fejlesztése.
Célunk: partnereink elégedettségének vizsgálata alapján munkánk minőségi javítása, szolgáltatásaink kiszélesítése. Feladatunk: az együttműködés erősítése a szülőkkel, iskolákkal, logopédussal, Nevelési Tanácsadóval.
Együttműködésünk formái:
- az iskolai rendezvényeken való részvétel (gyümölcsnap, Béke-nap, ünnepségek, sportnapok stb.)
- a tanítónők . óvodapedagógusok információ cseréi
- szülők felé a nyílt napok, valamin a nyílt hét szervezése
- fogadóórák, egyéni beszélgetésekkel kapcsolattartás erősítése
Óvodai nevelőmunkánk alapja az emberi személyiségből indul ki és abból a tényből, hogy az ember egyedi, mással nem helyettesíthető individuum és szociális lény egyszerre.A személyiség szabad kibontakoztatásában óvodai nevelőmunkánk gyermekközpontú és a gyermeki személyiség teljes kibontakoztatására törekszik.
Személyiségfejlesztés - gyermekeink sokoldalú fejlesztése - a gyermeki személyiség kibontakoztatásának elősegítése - az életkori és egyéni sajátosságok, valamint az eltérő fejlődési ütem fegyelembe vételével.
A gyermekközpontúság: a gyermekek megismerése, tisztelete, elfogadása, megbecsülése, szeretete.
A képességfejlesztés: gyermekeink egyéni képességeinek kibontakoztatása, az iskolai élet megkezdésének, megkönnyítése érdekében.
A "Kezdet a legfontosabb, különösen a fiatal és a zsenge lényeknél."
|