![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Szivárvány utcai óvoda Óvodánk jellemzői Intézményünk a Kertész út 38. szám alatt, a közkedvelt "MATÁV játszótér. közvetlen szomszédságában található. Az épület adottságai miatt férőhelyünk 80 fő, s 4 csoportban foglalkozunk a gyermekekkel. Csoportjaink "tiszta. csoportok, ahová azonos életkorú gyermekek járnak. A csoportok létszáma maximum 25 fő - aminek nagy pozitívuma, hogy minden gyermek fejlesztésére jut idő, így egyéni képességeiket figyelembe véve, s ahhoz mérten maximálisan fel tudjuk készíteni őket az iskolai életre. 2000 szeptemberétől sikerült kialakítanunk intézményünkben egy tornaszobát, melyet a gyermekekkel gyakran és örömmel használunk. Udvarunk fejlesztése folyamatosan történik. Igyekszünk úgy alakítani, hogy nyugodt, egészséges és biztonságos, balesetmentes környezetben, az életkori sajátosságokat kielégítő mozgásformák gyakorlására nyújtson lehetőséget. Nagy örömünkre szolgál az a tény, hogy 2003. január 1.-től intézményünkben kihelyezett logopédiai tagozat működik, így beszédhibás gyermekeink fejlesztése is helyben történik, nem kell a szülőnek a munkahelyéről hiányoznia e miatt. Óvodaképünk Egységesen a "Nyitott Óvoda., mely a szűkebb környezet igényeihez igazodva, s azok által befolyásolva, az Óvodai nevelés országos alapprogramjának elveit követve, szakmailag önálló nevelési intézményként, a gyermekek nevelését a családi nevelést kiegészítve vállalja fel. Nevelőmunkánk megtervezésénél egységes tevékenységrendszerben gondolkodtunk. A tanulást az élet alapvető folyamatának tekintjük, ahol az érés-tanulás és a fejlődés-fejlesztés egymástól elválaszthatatlan, egymást átható folyamatok. A spontán tanulás alapvető formája az óvodában a játék, ezért a pedagógiai értelmezésű tanulást is a játékon keresztül szervezzük. Tervezéskor alapozunk a gyermekek nagyfokú mozgásigényére, állandó aktivitására, érdeklődésére, tájékozódó, kutató tevékenységére. Programunknak . melyet sajátosságainkat figyelembe véve magunk készítettünk - a "Szivárvány. elnevezést adtuk, mivel nevelőmunkánk sokszínűségére ezt tartjuk a legjellemzőbbnek. Minden kolléganőm gyermek-centrikus, a gyermekek fejlődéséért tenni tudó és akaró ember, akik felelősségteljes munkájának köszönhetően nyugodt, szeretetteljes, családias légkör jellemzi intézményünket. Jövőképünk Hisszük, hogy érzelmi biztonságot nyújtó, családias környezetben, óvodásainkra figyelő, nyitott légkörben, a gyermekek személyiségét és képességeit figyelembe vevő, arra építő nevelő-oktató munkát folytathatunk. Törekszünk óvodásaink azon készségeinek kiemelt fejlesztésére, képességeik megalapozására, melyek elengedhetetlenek a zökkenőmentes iskolakezdéshez. ![]() Nevelésfilozófiai elveink, főbb törekvéseink Programunk kiemelt területei minden más fontos nevelési terület mellett:
Olyan érzelmi biztonság kialakítására törekszünk, melyben minden gyermek képessé válik intenzív emberi kapcsolatok létrehozására, színes kommunikációra. Nem azt keressük, ami nincs a gyermekben, hanem igyekszünk megtalálni azt, amire építeni lehet, amit fejleszteni kell. Megfelelő szokások, szokásrendszerek kialakításával lehetővé tesszük, hogy óvodásaink harmonikus kapcsolatba kerülhessenek környezetükkel. Megtanítjuk Őket az élőlények tiszteletére, az emberi munka révén létrehozott értékek védelmére, megbecsülésére. Igyekszünk úgy foglalkozni velük, hogy megőrizzék kíváncsiságukat, szeressenek és akarjanak többet tudni, felfedezni, megismerni. A gyermeket óvodába lépéstől érzelmi biztonságot nyújtó szeretetteljes, gondoskodó légkör fogadja. A beszoktatásra különös gondot fordítunk, ahol a gyermek édesanyjával együtt ismerheti meg a közösségbe való beilleszkedést. Lehetőséget biztosítunk arra, hogy minél hosszabb időn keresztül, fokozatos időcsökkentéssel vegyenek részt a szülők ebben a folyamatban. A beszoktatás ideje alatt a gyermekek kedvenc játékaikat, tárgyaikat, a biztonságérzést fokozó eszközeiket magukkal hozhatják. Lefekvésnél különös gondot fordítunk a személyes kapcsolatra (simogatás, mesélés, altató dúdolás). Programunk tevékenységformái Játék: alapvető tevékenység, hiszen a gyermekek a játék útján ismerkednek meg a világgal, a tárgyakkal, azok tulajdonságaival, a valóság jelenségeivel, eseményeivel. Folyamatos napirendünk révén ez a tevékenység az étkezések és a pihenés idejének kivételével az egész nap folyamán jelen van. Munka jellegű tevékenységek: (önkiszolgálás, később naposi munka, növény-és állatgondozás) Ezeket a tevékenységeket a gyermekek szívesen végzik, hiszen mindig a fejlettségüket és képességeiket szem előtt tartva, fokozatosan végeztetjük velük a tevékenységformákat, eleinte minden játék számukra. Minden olyan munkát elvégezhetnek a gyermekek, amihez kedvük van és testi épségük veszélyeztetése nélkül képesek megvalósítani. Játékos tanulás Minden gyermek rendelkezik természetes kíváncsisággal, spontán tanulási vággyal környezete fokozatos megismerésére. Ösztönző körülmények között, az óvoda és az óvónő támogatása és mértéktartó vezetése mellett önmaga is képes, hogy megkeresse az utat az ismeretlen felé. A szervezett tanulás formái 3-4 évesek számára: Minden játékos ismeretszerző folyamat kötetlen formában történik (zenei nevelés, mese-dramatikus játékok, rajzolás- mintázás-kézimunka, külső világ tevékeny megismerése- környezeti nevelés). Kötött számukra: mozgás, mozgásos játékok heti egy alkalommal. 5-6-7 évesek számára:
Alapelvünk a tanulási folyamat értékeléséhez: a gyermekek akkor tudnak önfeledten, boldogan tevékenykedni, ha sok buzdítást, dicséretet, pozitív megerősítést kapnak. A büntetést kerüljük, mert ezzel visszavethetjük a gyermek kíváncsiságát. Mese- vers- dramatikus játékok A meleg légkörű, jó hangulatú irodalmi élmény nyújtásán keresztül a gyermekek közel kerülnek egymáshoz, az óvónőhöz, s anyanyelvünkhöz. Felkeltjük irodalmi érdeklődésüket, növeljük műveltségüket, szélesítjük világképüket. ![]() Ének-zene, énekes játékok Ez a tevékenység is beépül óvodásaink mindennapjaiba. Célunk: a zene iránti érdeklődés felkeltése, fenntartása, az éneklés szeretetének elmélyítése, zenei anyanyelv megalapozása. Mozgás, mozgásos játékok Feladatunk: óvodásaink szervezetének sokoldalú, arányos fejlesztése, természetes mozgással történő kielégítése, a helyes testtartás kialakítása. Képességeiket fejlesztjük az általuk ismert és kedvelt mozgásos játékokkal, melyek során kialakulnak bennük az iskolakezdéshez elengedhetetlen mozgásformák. Nagyobb óvodásaink számára . a fedett uszoda közelségét kihasználva - egész évben vízhez szoktatást, úszás előkészítést szervezünk szakképzett oktatók segítségével. Vizuális nevelés: (rajzolás, mintázás, kézimunka) Célunk: a gyermekek egyéni fejlettségi szintjének megfelelően olyan képi, plasztikai kifejezőkészség birtokába juttatása, mely segítségével a gyermek élmény és fantázia világa láthatóvá válik. 3-4 éves gyermekeink számára a játékidőn belül bármikor lehetőséget biztosítunk rajzolásra, festésre, mintázásra, építésre, az anyagokkal való ismerkedésre. A külső világ tevékeny megismerése: környezeti nevelés Célunk: a gyermekek minél több tapasztalatot szerezzenek az őket körülvevő természeti és társadalmi környezetről, életkoruknak megfelelő szinten. Matematikai játékok A matematika legfontosabb alapeleme a játék. Változatos eszközökkel, játékos feladatokkal tesszük lehetővé a gyermekek számára a matematikai fogalmak értelmezését, gondolkodásra késztetjük őket. E tevékenységeken kívül színes programokat szervezünk óvodásaink számára, színészek, bábszínészek rendszeresen látogatják intézményünket a gyermekeknek szóló műsorokkal. A fent leírtak csak szűk kivonatát képezik nevelőmunkánknak. Eger, 2007-02-24 Felföldiné Szabados Ágnes |